Kako pomoći djeci „posložiti život“?
O organizaciji i strukturi života u pandemiji već je dosta toga napisano u prijašnjim tekstovima. U njima sam se fokusirao na vas roditelje i strukturu u vašim životima. Sada bih se htio dotaknuti i konteksta u kojem su se našla djeca te kako njima pomoći da se prilagode i snađu!
Zašto je struktura bitna?
Strukturiranje života djeteta izrazito je važan aspekt roditeljstva (i ne sumnjam da ste i sami toga svjesni). Strukturirana okolina omogućuje djetetu osjećaj sigurnosti, gdje dijete razumije da u situacijama u kojima ne može kontrolirati svoje impulse i osjećaje, postoje pravila i načini koji će im pomoći da se s takvim situacijama nose (a vi kao roditelji ih kroz to usmjeravate).
Kada djeca funkcioniraju u strukturiranom okruženju, uče se i kako tolerirati frustraciju i razočaranje kada se stvari ne odvijaju točno onako kako bi oni to htjeli.
Djeca uče i da se cijeli svijet ne vrti isključivo oko njih, što će im pomoći da se ne razviju u egocentrične osobe.
Uče se odgovornom ponašanju, razvijaju pozitivnu sliku o sebi jer kroz izvršavanje određenih zadataka dobivaju poruku da su sposobni, uče kako učiti iz vlastitih pogrešaka i postaju samostalniji i sposobniji.
Što je to u biti struktura i kako je uspostaviti u vrijeme pandemije?
U ovom kontekstu struktura se odnosi na sve predvidljive aspekte života djeteta. To je i vremenski raspored različitih aktivnosti (učenja, igranja, spavanja, jedenja), ali i postojanje određenih pravila ponašanja, posljedica za neke postupke i slično.
Već je jasno da kontekst pandemije otežava uspostavu strukture u životu djece. Roditelji su se našli u zbilja nezahvalnoj poziciji u kojoj moraju stalno mijenjati neke obrasce ponašanja i pravila, što naravno zbunjuje djecu (i smanjuje priliku da dožive prije opisane dobrobiti strukturirane okoline).
Međutim, tako je kako je, kao što znate treba se snaći u danim okolnostima, a i to je vrijedna lekcija za djecu! Idemo zajedno proći kroz neke stvari koje možemo izvesti, a pomoći će nam da kod djece uspostavimo strukturu.
Redovito razgovarajte s djecom o njihovim obavezama.
S obzirom na sad već redovite samoizolacije i promjene oblika održavanja nastave, djeci nije lako ostati u toku sa svim obavezama koje trebaju izvršavati. Jedan od načina na koje im možemo pomoći da se ne pogube je jednostavno razgovarati s njima, na dnevnoj bazi, o zadatcima koje moraju izvršavati (a tako im također otežavamo da manipuliraju situacijom na tako da izbjegnu raditi one stvari koje ne vole, a ipak su dio njihovih obaveza).
Ograničite vrijeme koje djeca provode ispred ekrana!
Dojma sam da je najveća promjena u ponašanju djece koja je proizašla iz ove pandemije u biti u vremenu kojeg provode na mobitelima/tabletima/računalima. I to je sasvim logično, školske obaveze moraju rješavati pomoću tehnologije, ali ne treba zanemariti ni činjenicu da su im računalne igrice, društvene mreže i ostali Internet sadržaji u nekim trenutcima bili i glavno i jedino sredstvo pomoću kojeg su se mogli socijalizirati i družiti sa svojim vršnjacima. Dakle, ne zagovaram neko rigorozno ukidanje svih aktivnosti ovog tipa, ali određene granice ipak je potrebno postaviti. Ako dijete u potpunosti izbjegava druženje uživo s vršnjacima, u potpunosti je prestalo baviti se ikakvim fizičkim aktivnostima i gotovo uvijek je pred ekranom, to definitivno neće pozitivno utjecati na njegov/njezin rast i razvoj. U dogovoru s djetetom definirajte u kojoj mjeri se može koristiti mobitelom/tabletom/računalom u svoje slobodno vrijeme, dogovorite i posljedice nepridržavanja tog dogovora, ali potrudite se i da djetetu ponudite kvalitetne alternative koje će ga/ju zaintrigirati (od odlaska u park, bavljenja nekim sportom, igranja društvenih igara s obitelji i/ili prijateljima- znate, one stvari u kojima su djeca uživala prije interneta).
Budite fleksibilni, ali nemojte odustajati od uspostavljanja strukture!
Biti fleksibilan i razumjeti okolnosti u kojima se djeca nalaze u ovom trenutku je doista nužnost. Međutim, problem nastaje kada se zbog toga pravila, struktura i organizacija u životu djece u potpunosti „rasprše“. U dogovoru s djecom prilagođavajte pravila, organizaciju vremena i obaveze vaše djece u skladu sa situacijom (i to je nesumnjivo potrebno odrađivati češće nego u normalnim okolnostima), ali potrudite se da djeci ipak bude jasno da, iako je promjenjiva, neka struktura i u ovim okolnostima postoji!
Vaši komentari, opaske i pitanja nas i dalje zanimaju. Možete nam se javiti putem linka: https://forms.gle/acoRBg2RSnomfJLZ8
Autor teksta:
Vjekoslav Barač, mag. psych.
Sljedeća tema: Na što se misli kada se kaže „kvalitetno provođenje vremena s djecom“?